۱۳۹۸ خرداد ۲۵, شنبه

نقد اندیشه مطلق - ذهن انسان

نقد اندیشه مطلق
53- کل تکبر و غرور و سلطه جوئی و استکبار جهانی انسان از بابت ذهن اوست از اینکه می بیند که صاحب چه قدرت مطلقه و جاودانه ای است در سر خویشتن، ولی با اینحال بندرت می تواند از این قدرت عظیم بهره ای گیرد و مشکلات کوچک خود را حل و فصل نماید. و این یکی از مهمترین تناقضات وجودی انسان است که با داشتن چنین ذهنی احساس خدائی می کند ولی عملاً یک موجود درمانده و حقیر و ناتوان و گداست.

54- بسیار اندکند انسانهائی که از قدرت عظیم و خدائی ذهن خود در خدمت حیات خود در عالم خاک بهره ای لازم و کافی ببرند. زیرا ذهن خود را نمی شناسند و فقط همچون اسباب بازی با آن بازی می کنند و بناگاه مغضوب و مطرود آن قرار می گیرند و چه بسا تا به آخر عمر از ذهن خود می گریزند و دیگر شهامت نزدیکی به آن را ندارند و این واقعه از خود بیگانگی انسان کافر است که الوهیت را در خود به بازی گرفته است.

61- ذهن آدمی دارای دو بخش است: بخش الهی و بخش بشری! اگر بخش بشری ذهن با بخش الهی آشنا و دوست نشود همواره در قبال آن احساس حقارت و نابودی می کند در عین کبر و غرور. چون بخش بشری با بخش الهی ذهن متعادل شود انسان کامل است و عادل. این رابطه خالق و مخلوق است و عابد و معبود و عارف و معروف و عالم و معلوم است و واحد و موحد.

از کتاب نقد اندیشه مطلق 

دانلود رایگان کتاب های صوتی و متنی استاد علی اکبر خانجانی در سایت :khanjany.com و nooreomid.net 
نشانی تلگرام: khodshenasi4@


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.