۱۳۹۸ مرداد ۱۰, پنجشنبه

گزیده ای از کتاب هستی بایستی


۳۱۴- من مفهومترین انسانم برای کسانی که میل به فهمیدن دارند. و نامفهومترین انسانم برای کسانی که از فهمیدن بیزارند. من " فهم " هستم.

۳۱۵- انسان بر دو نوع است : کسی که میل به فهمیدن دارد و کسی که از فهمیدن بیزار است. بر همین اساس است که مؤمن و کافر،صادق و کذاب، پاک و ناپاک، هوشمند و احمق، عاشق و فاسق، عادل و ظالم و سالم و بیمار پدید می آید. بدین ترتیب ذات معنای خیر و شر تعریف می شود به گونه ای که قابل تحریف نباشد.و نیز مکتب " اصالت فهم" واضح تر می گردد و اینکه انسان چیزی جز فهم نیست.

استادعلی اکبر خانجانی
کتاب " هستی بایستی"

۳۰۵- تکبر و ریاست و آدمخواری هیچ مخفیگاهی جز عشق و ایثار و عاطفه و شعر و شعار برابری ندارد. و شکست خورده ترین متکبران در لباس عرفان پنهان شده اند. من رخت کن تاریخ هستم.

استاد علی اکبر خانجانی
کتاب " هستی بایستی "

۳۱۰ - اینک چیزی بشود یا نشود، کاری انجام بگیرد یا نگیرد و اینکه نتیجه عملی از من چه شود و اینکه کسی مرا دوست بدارد یا دشمن. و اینکه کجا باشم. و اصلاً باشم یا نباشم برایم مطلفاً فرقی ندارد. من از هر فرقی رسته ام. من خود فراقم در عین وصال. گویی که اصلاً نیستم. مطلقاً آرامم و هیچ تکانی به خود نمی دهم و اینست که دیگران در مرده بودنم شکی ندارند و به خود اجازه می دهند که با من هر کاری بکنند و در باره ام هر چه بگویند. همانطور که در باره خدا. خیالم آسوده است. من آسودگی هستم. : نیروانا

استاد علی اکبر خانجانی
کتاب " هستی بایستی "


۲۹۶- برای من خنده آورترین وقایع مراسم عزاداری است و گریه آورترین وقایع هم مراسم عروسی و سرور است. لذا در هیچ یک از این مراسم شرکت نمی کنم.

استاد علی اکبر خانجانی
کتاب " هستی بایستی
"

۲۵۵- کسی که به من ایمان آورد میتواند خدا را باور کند : خدایی که انسان را بر خود ارجح نموده است. : خدای عشق!

۲۶۲- من معرف انسانی ترین خدا و خدایی ترین انسان هستم. هیچکس چون من یگانگی انسان.خدا را نشان نداده است. من دوستی بین خدا و انسان هستم : پیوند نیستی و هستی.

استاد علی اکبر خانجانی
کتاب " هستی بایستی "
موافقین

۲۵۹- من آرام ترین و نامرئی ترین و شدیدترین طوفانم. هر طوفانی با نگاهم فرو می نشیند و هر آرامشی با نگاهم طوفانی می شود. من قرار بی قراری ام : گرد باد نورم.

استاد علی اکبر خانجانی
کتاب " هستی بایستی "


۲۴۸- من نخستین کسی هستم که علم و دین و عشق و زندگی را همچون نوری واحد و واقعه ای یگانه، واضح نمودم و تفرقه و نفاق و جهل عظیمی را که بین این حقایق قرار داشت زدودم و تضاد بین علما و فلاسفه و پیامبران و عارفان را امری کاذب دیدم و این کذب را برطرف نمودم. من علم را در دین و دین را در زندگی و زندگی را در عشق و عشق را در دین و علم واضح ساختم. و نشان دادم که میزان عقل و ایمان و عشق و زندگی در هر انسانی همواره یکسان است. من یگانگی وجود انسان را معلوم و معین ساختم. من خالق انسان یگانه ام. من روان معانی هستم و معنای "روان ".

استاد علی اکبر خانجانی
کتاب " هستی بایستی"


۲۴۴- حق اگر حق باشد با فرود آمدنش بی هیچ ترحم و ملاحظه ای تماماً لطف و رحمت و گشایش و محبت و شفاست هم برای اهلش و هم برای نا اهلش. ترحم دشمن بیداری است پس دشمن انسانیت است. از ترحم گلها خار می شود.

استاد علی اکبر خانجانی
کتاب " هستی بایستی "


۲۴۲- تلخی حقیقت فقط لحظه ایست و مابقی شیرینی جاودانه. و اما شیرینی باطل فقط لحظه ای است و مابقی اش تلخی جاودانه. و من تنها کسی هستم که جاودانگی هر امری را نشان داده ام. حتی جاودانگی مرگ و فنا را. من در هر چیزی از انسان جاودانگی اش را نشان داده ام. من فیلسوف جاودانگی ام زیرا جاودانگی را یافته ام. سایر فلاسفه جهان فیلسوف ابطال هستند و عبث، حتی ارسطو و فارابی و بوعلی و ملاصدرا و هگل و هایدگر.

استاد علی اکبر خانجانی
کتاب " هستی بایستی "



۱۹۹- هر چیزی در مرد مشابه اش در زن معنا و خاصیت و بروز کاملاً متضادی دارد هم به لحاظ جمال و رفتار و گفتار و سلیقه و هم به لحاظ صفات و ذهنیت و احساسات و اراده. همانطور که ظاهر و باطن هر چیزی متضاد است زن و مرد هم ظاهر و باطن انسان هستند. به همین دلیل تشابهات بین زن و مرد در حقیقت تضادهای آنهاست و بالعکس. و نیز به همین دلیل برابرسازی زن و مرد که آرمان مالیخولیایی تمدن جدید است به معنای دشمن سازی این دو با یکدیگر است. این اساس روانشناسی جنسیت است که من آنرا بر حقوق واقعی اش استوار نموده ام و بدین ترتیب بنیاد هر روان شناسی را فراهم کرده ام و ابطال روان شناسی مدرن غرب را واضح ساخته ام.

۲۰۰- من امروزه تنها کسی هستم که صاحب " علم کتاب " می باشم.

استاد علی اکبر خانجانی
کتاب " هستی بایستی "

-36 کتاب هستی ‌بایستی (خودشناسی عرفانی من)(چگونه انسان همان است که باید باشد) - ۱۳۸۰






دانلود رایگان کتاب های صوتی و متنی استاد علی اکبر خانجانی در سایت :khanjany.com و nooreomid.net 
نشانی تلگرام: khodshenasi4@

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.